Nå er det på tide ta av båtpresenningen og gjøre fartøyet klar for en sommer på «bøljan blå». Sesongen for dagsturbåtene starter normalt i begynnelsen av april og mai, så har du ikke startet, er det på høy tid å begynne med båtpussen!

Her er reportasjeleder i Båtmagasinet, Amund Rich Løkens beste tips til hvordan du bør stelle båten etter en vinter under plastdyna:

1. Puss, puss så får du en smuss(fri) båt
Grundig rengjøring av båten utvendig er noe av det første du bør starte med. Dette gjør du enkelt ved å bruke en høytrykksspyler langs skroget. Fjern groe under båten, enten med en skrape, stålbørste, eller høytrykkspyler på de litt tøffere partiene.

 – Den tyngste jobben har du som regel under båten. Ellers er det viktig å huske at vårpussen egentlig starter allerede høsten året før. Gjør unna mye av forarbeidet da, så blir jobben enklere når den vintertrøtte båten kommer frem fra presenningen, sier Løken.

Har du riktig forsikring på båten din? Sjekk hvilken forsikring som passer best for deg og din båt

2. Ta en ordentlig titt
Når skroget er fritt for smuss, skitt, groe, tang og tare, bør du ta en visuell besiktigelse av hele båten.

 – Kontroller at fartøyet er helt under skroget, uten tegn til vannlekkasje. Se også til at alt som er påmontert sitter som det skal, sier båtjournalisten.

Skader på båten din? Meld skade her 

3. Vann, såpe og polering
Det er viktig at du vasker skroget godt. Du får kjøpt sjampo som er beregnet på båt, men vanlige husholdningsprodukter som grønnsåpe gjør også nytten. Prøv å unngå å bruke midler med sliping. Er skroget veldig stygt, kan det rubbes før polering.

– Det viktigste er at alt er rent før du begynner å polere. Å legge på et nytt lag med voks er noe du bør gjøre hvert år, sier Løken.
Er du usikker på hva du skal bruke, kan du alltids spørre i en båtutstyrsbutikk. De vil også hjelpe deg med å finne de riktige produktene til din type båt.

4. Brush up
Nå er det på tide å rette blikket innover. Ta en skikkelig «brush up» på eventuelle områder med treverk.

– Tredetaljer holder seg pene om de får behandling med olje eller lakk. Ubehandlet teak blir grått, mens teaken beholder fargen hvis den får behandling med olje. Dra over med fint sandpapir først, anbefaler Løken.

Ellers er det å tørke støv, vaske vinduer, rengjøre putetrekk, vaske fenderne og andre overflater. Gå gjerne over fenderlisten med aceton på en klut. Det gjør seg med en blank og pen fenderlist.

Båt ved svaberg og mann i redningsvest


5. Ta «et dypdykk» i selve båten

Ta en titt i skrogbunnen innvendig. Sjekk at alt av skroggjennomføringer, kraner og ventiler under vannlinjen er i orden, og at det er tett.

Se også på kraner og ventiler. Mange av disse er laget i plast, og etter en vinter med mye frost kan det oppstå skader.

– Er det tilfelle, og de ikke er tette mer, bør de byttes ut. Du bør også sjekke bensinslanger og kabler. Kabler til gass og gir bør smøres med fett eller grease. Slangen som går fra bensin til motor må være hundre prosent i orden, tett og hel. Alle slangeklemmer burde også sjekkes og eventuelt etterstrammes, sier båtjournalisten.

Han anbefaler også å ta en titt på alt av kabler. Her bør du sjekke styring, gir og gass, samt passe på at alt er ordentlig smurt med fett eller grease.

6. Motor- og tennpluggsjekk
Båtmotoren trenger også en vårsjekk.

– Sørg for at det er et lag med fett i alle svingbare ledd på båtmotoren. Løft litt og vri på den utvendig for å komme til ordentlig. Ta av lokket og se til at alt i motoren er i orden, også tennpluggene. Er det et tynt og brunt belegg nederst på pluggen er det ok, men er det tykt og svart bør du kanskje bytte dem ut.

Løken anbefaler også å spraye motoren med en fuktfordriver. Dette gjør du på alle komponentene under lokket i selve motoren.

– Det er viktig å holde salt og fukt borte fra båtens motor. Du bør også skifte girolje i undervannshuset. Dette er noe som gjøres hvert år, sier båtjournalisten.

7. Bytt bensin
Har du en båt med løs bensintank, må denne tømmes og rengjøres – i alle fall hvis du ikke har gjort det på en stund. Dette fordi det kan komme rustflak innvendig etter noen års bruk.

 – Når du har tømt ut det meste, la det være igjen litt bensin som kan skvulpe med for å «rengjøre» tanken, sier Løken.

Også bensin kan bli gammelt, minner han på. For å være på den sikre siden kan det derfor lønne seg å fylle på full tank med ferskt drivstoff.

 – Og når du har gjort dette er det bare å ta på seg badetøyet, ta frem nistekurven og satse på at det blir en skyfri dag på havet med strålende sol, avslutter Løken.

Ops, det er noe galt med båten. Hva nå?
Det er ikke alltid ting går som det skal, selv ikke når båten er pakket inn i et tykt lag med plast, og du som båteier har gjort alt etter boka. Uforutsette ting kan skje, og når de gjør det er det godt å være riktig forsikret.

Har du båt, eller tenker du å kjøpe en?